آموزش‌ها

آموزش موفقیت

آموزش‌ها

آموزش موفقیت

چگونه زمان را مدیریت کنیم

چگونه زمان را مدیریت کنیم

مدیریت زمان یکی از بخش های جدا نشدنی هدف گذاری است، اگر ما هدفی انتخاب می کنیم، مطمئنا دلمان می خواهد در کمترین زمان ممکن به آن هدف دست پیدا کنیم، اینجاست که داشتن مهارت مدیریت زمان به کمک ما می آید، بنابراین یکی از مهمترین مهارت هایی که برای یک مدیر هدف لازم و ضروری است مهارت مدیریت زمان است.


۱- فلسفه مدیریت زمان

وقتی ما هدفی انتخاب می کنیم، این هدف با توجه به کوچکی یا بزرگی آن می تواند شامل ده ها، صدها و حتی هزاران کار و فعالیت باشد، که بعضی از این کارها و فعالیت ها:


– از ارزش و اهمیت بسیار زیاد و کلیدی برخوردارند.

– از ارزش و اهمیت کمتری نسبت به گروه بالا دارند.

– برای رسیدن به هدف نه تنها ارزشی ندارند بلکه کاملا اشتباه و مضر هم هستند.

 اینکه از کجا باید تشخیص دهیم کدام کار با ارزش است، کدام بی ارزش، کدام یکی را می توانیم واگذار کنیم تا دیگران انجام دهند و کدام یکی را حتما باید خودمان انجام دهیم، نیازمند مهارت مدیریت زمان است.

 

فرض کنید یک زمین ۱۰۰۰ متری در اختیار داریم، ما که نمی توانیم این زمین را کم و زیاد کنیم، هر کاری هم کنیم زمین همان ۱۰۰۰ متر است و بیشتر هم نمی شود ولی می توانیم به جای کاشتن یک بذر کم ارزش از یک بذر ارزشمند استفاده کنیم، مثلا به جای کاشتن جو، بذر زعفران بکاریم یا هر محصولی که گران تر است.

 

هر کشاورزی سعی می کند با استفاده از بذر مرغوب، آبیاری، کود دهی و مراقبت صحیح و اصولی، تکنولوژی روز و خیلی کارهای دیگر از زمین محدود خود بیشترین محصول را به دست بیاورد.

 

در مورد زمان هم همینطور است، واقعیت این است که زمان هم مانند آن ۱۰۰۰ متر زمین می ماند، ما نمی توانیم زمان را کم و زیاد کنیم، هر کاری هم کنیم مانند بقیه در یک شبانه و روز ۲۴ ساعت زمان در اختیار داریم، اما می توانیم با استفاده از تکنیک هایمدیریت زمان که در اصل مدیریت خودمان و عملکردمان است، بیشترین نتیجه را به دست بیاوریم.

 

کار ما در مدیریت زمان این است که تا می توانیم، کارهای بی ارزش یا کم ارزش را شناسایی و سپس آنها را حذف کنیم، بعضی از کارها را که می توانیم به دیگران واگذار کنیم تا آنها انجام دهند و زمان صرفه جویی شده را به کارهای باارزش و با اهمیت اختصاص دهیم.

منبع: آموزش موفقیت با مدیریت هدف

برگرفته از مقاله: چگونه زمان را مدیریت کنیم


نظرات 5 + ارسال نظر

"سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
مرسی بابت نوشته عالیتون"

مرسی به این قلم. فوق العاده است. واقعا ممنونم که این مطالب رو منتشر میکنید

سلااااااااااااااااااااام. امیدوارم نوشتن و نشر این مقالات خوب همینطور ادامه داشته باشه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.